סיבות לנשירת שיער

סיבות לנשירת שיער וכיצד ניתן להימנע מנשירה והתקרחות

אנחנו יודעים שיש גורמים סביבתיים שיכולים לפגוע בבריאות השיער שלנו ולהביא לתוצאה של נשירת שיער ודילולו, ביניהם: שמש, מי מלח, רוח, כלור, זיהום אויר ועוד. למרות שבקיץ השיער צומח טוב יותר, זוהי גם התקופה בה הוא ניזוק יותר ? הקרינה האולטרה סגולית פוגעת בקרטין של השיער ומורידה את כמות המלנין שלו (תאי הצבע), כתוצאה מכך השיער נהפך שברירי יותר וצבעו דוהה. תופעות אלו מופיעות בד"כ לאחר הקיץ.

בנוסף, ישנם גורמים נוספים שיכולים לפגוע באופן ישיר בבריאות תאי השיער והם קשורים מבלי לשים לב לבן אדם עצמו. בצורה שבה בנוי השיער התאים מחוברים עם מלט בין תאי שגורם לשיער להיות חזק יותר ולהחזיק מעמד בין 3-7 שנים מבלי לנשור. החוזק הזה יכול להיפגע כאשר לא שומרים על השיער בצורה נכונה הן בגלל גורמים חיצוניים והן מגרמים פנימיים ועלולים לא פעם לגרום לדילול השיער ולתופעת נשירת שיער אצל נשים או גברים.

נדבר על הסיבות לנשירת שיער וניתן עצות כיצד אנו להימנע מפגיעה מנשירת השיער ודילולו:

  • תרופות שיכולות לפגוע בשיער ולגרום להתקרחות
  • פגיעה בשיער בעקבות תפקוד לקוי של בלוטת מגן (בלוטת התריס)
  • נשירת שיער בעקבות סטרס / לחץ נפשי
  • הקשר בין נשירת שיער ותזונה לקויה
  • נשירת שיער על רקע הורמונאלי
  • טיפולים חיצוניים הגורמים לנשירת שיער והתקרחות

סיבות לנשירת שיער – תרופות שיכולות לפגוע בשיער ולגרום להתקרחות

ישנן תרופות שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא נשירת שיער או פגיעה בשיער:

    • גלולות מסוימות שגורמות לנשירת שיער ובעיקר כאשר עושים הפסקה בנטילתן מה שגורם לשיבוש הורמונלי.
    • אנטיביוטיקות מסוימות וכדורים נוגדי דלקות יכולים לגרום את אותו אפקט של הגלולות ועלולים לגרום לייבוש השיער בגלל החוזק של המרכיבים בתרופה עצמה.
    • קורטיזון – יכול לגרום שינוי בפעילות ההורמונלית ולגרום לנשירה.
    • תרופות אנטי פסיכיאטריות – מחקרים מצאו קשר חזק בין תרופות נגד דיכאון ונשירת שיער, למשל: ליטיום.
    • ראוקוטן – כדורים נגד אקנה שיכולים לגרום לנשירת השיער בעת נטילת התרופה ולאחר מכן הנשירה פוסקת.
    • ישנן תרופות אחרות כמו: קומדין, ניסטטינים (נגד כולסטרול גבוה) ועוד, שעלולים במקרים מסוימים לגרום לנשירה מסוימת.

במידה והמטופל מתחיל לסבול נשירה והתקרחות, רצוי מאד ליידע את הרופא על התרופות שנוטל כדי שהרופא יוכל לאבחן האם אחת מהסיבות לנשירת שיער היא תרופה מסוימת והאם קיימת אופציה להחליפה בתרופה אחרת.

פגיעה בשיער בעקבות תפקוד לקוי של בלוטת מגן (בלוטת התריס)

כאשר תפקוד בלוטת התריס לקוי, אחת מהתופעות היא גם פגיעה בתפקוד השיער, כלומר נשירת שיער. לבלוטת המגן תפקיד מאד חשוב היות והיא אחראית על חילוף החומרים בגוף ובעיקר מגבירה את כמות החמצן ברקמות השונות שבעזרתו הן מתקיימות ובנוסף משפיעה על ייצור החלבונים. כאשר תפקוד בלוטת המגן לקוי (בעיקר תת פעילות) קיימת השפעה משמעותית על השיער שגורמת לנשירה שמביאה לדילול השיער.

למרות שישנן תרופות כמו אלקטרוסין שמאזנות את תופעות הלוואי של הליקוי בפעולת בלוטת המגן, לצערי הרב הן מטפלות בתופעות לוואי כמו קור, אפטיה, עייפות ועוד, אך כאמור אינן משפיעות על השיער ואינן עוצרות את הנשירה. תפקוד לקוי של בלוטת התריס עלול להוביל להתקרחות גברית, וכן התקרחות נשית, כאשר תופעה הזו אופיינית בעיקר אצל נשים מעל גיל 30.

נשירת שיער בעקבות סטרס / לחץ נפשי

אין ספק כי לחץ, דיכאון, סטרס וחרדה פוגעים בתפקוד הגופני והנפשי שלנו. יש אף כאלה שסוברים שהלחץ עלול לגרום גם לנשירת שיער והתקרחות. הלחץ גורם האטה בזרימת הדם וכתוצאה מכך יש הפחתה באספקתם של חומרים חשובים לשיער, מה שפוגע במצבו הבריאותי של השיער. כתוצאה מכך, השיער מאבד את גמישותו, אפילו את צבעו ואת הברק שלו, צומח לאט יותר ואפילו עלול להגיע למצב של נשירה ודילול השיער.

מי שסובל מהתקרחות גברית גנטית, הסטרס יכול להאיץ את התהליך הגנטי ויכול לגרום לשיער שיהיה שומני יותר ולמצב של קשקשים (סבוריאה). ישנם מקרים שהסטרס יכול גם לגרום לקרחות עגולות בקרקפת ובמונחים רפואיים זה נקרא אלופסיה אראטה, תופעה שלעיתים חוזרת על עצמה, לעיתים נרפאת מעצמה ולעיתים נזקקת עזרה רפואית ע"י רופא עור.

לאנשים המעוניינים להלחם בסטרס ובדרך זו גם למנוע התקרחות ופגיעה בשיער, מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית רבה שבאמצעותה האנרגיה שנמצאת בגוף יוצאת החוצה, מה שמבריא את הגוף, את הנפש וכמובן עוזר במניעת התקרחות ונשירת שיער.

הקשר בין נשירת שיער ותזונה לקויה

בכל מקרה, תזונה לא נכונה משפיעה על כל מיני מערכות בגוף והשיער אינו יוצא דופן. אנשים חוזרים על טעויות כאשר הם עושים דיאטות שאינן מבוקרות דיין ע"י דיאטנים או כל מומחה אחר בתחום. כתוצאה מכך, התזונה הלקויה אינה מספקת את המרכיבים שהגוף נזקק להם וכך נגרם חוסר איזון במטבוליזם של הגוף, מה שמשפיע גם על השיער וגורם לנשירה והתקרחות. קיים סיכון שהשיער ייפגע בעיקר בדיאטות נטולות פחמימות. בדיאטה כזו יש ירידה של שומנים וחלבונים והשיער שבנוי מחלבונים וחומצות אמיניות נפגע אף הוא. דיאטות יכולות גם לגרום לאנמיה / חוסר ברזל, מה שעלול להוביל לנשירת השיער.

כדאי להימנע מנשירת שיער יש לשמור על תזונה נכונה שצריכה לכלול: ירקות, פירות, חלבונים, ויטמינים ונוזלים.

נשירת שיער על רקע הורמונאלי

בכל פעם שנגרמות הפרעות הורמונליות סביר להניח שהשיער ייפגע. כלומר, כאשר ישנה הפרעה בתפקוד האשכים או השחלות יכולה להיגרם פגיעה בבריאות השיער שעלולה להביא לנשירתו.

ישנם מקרים אשר קיימת הפרעה הורמונאלית והמטופל מקבל טיפול הורמונאלי, מה שעוזר לבעיה שלשמה ניתן הטיפול אבל נגרם נזק רב לשיער ואינו מצליח להתאושש היות וההורמונים ניתנים בצורה מלאכותית ולא פעם גורעים ופוגעים בשיער.

ההשפעה ההורמונלית מורגשת בעיקר אצל נשים והביטוי שלה הינו נשירת שיער. זה קורה כאשר לאשה יש שחלות פוליציסטיות, כאשר אישה מפסיקה את הגלולות למניעת הריון לאחר תקופה שנטלה אותן, לאחר לידה ובגיל המעבר. לכן, חובתו של הרופא כאשר האשה מגיעה אליו לבירור בנושא נשירת שיער לחקור היטב את הסיבות שיכולות להביא לנשירה, כדי לאבחן ולטפל בגורם הנשירה עצמו.

טיפולים חיצוניים כסיבות לנשירת שיער והתקרחות

רוב הטיפולים שמבצעים בשיער עלולים לפגוע בו. ראשית לכל הן החלקות שיער, פנים, צבע, מתיחות שיער, תוספות שיער למיניהן או התעסקות מיותרת עם השיער. שימוש בחומרים כימיים ללא בקרה יכול לגרום לייבוש השיער, שבירת השיער, חוסר גמישות ובמקרים מסוימים הפרשת יתר של בלוטת החלב. שימוש מוגזם בחומרים כימיים כמו צביעת השיער משפיע על איכות וחוזק השיער וברוב המקרים אין דרך חזרה, לכן חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע שימליצו על החומרים הטובים ביותר שיפגעו במינימום באיכות השיער.

ידוע כי משיכה ממושכת של השיער (קוקו) מחלישה את השיער ואף גורמת לעתים לתלישתו. אותו שיער צומח שוב אך אם תולשים פעם אחר פעם מפסיק לצמוח. דוגמה קלסית להוכחת הפגיעה: נשים אפרו אמריקאיות שמגיל צעיר מאד מושכים את שערותיהן המקורזלות מגיעות בגיל 20-25 למצב בו יש להן מצח גבוה כתוצאה מתלישת השיער.

כדי להימנע מנשירת שיער מומלץ מאד לא לישון עם שיער אסוף ולהשתמש רק בקליפסים ולא בסיכות וגומיות.

לסיכום, ניתן לומר כי בריאות השיער תלוי הן בגורמים חיצוניים והן בגורמים פנימיים. חשוב להיות מודעים לגורמים אלה ולהימנע מפגיעה בבריאות השיער, בעיקר ע"י גורמים שיש לנו שליטה עליהם. כמו כן, מומלץ לקרוא על על מנת למונוע נשירה, התקרחות ודילול השיער

למידע נוסף על טיפול בנשירת שיער:

נשירת שיער אצל גברים

מניעת נשירת שיער

 

מלאו פרטיכם עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

הצטרפו אלינו בפייסבוק

טופיק – לטיפול בדלילות שיער