מניעת נשירת שיער

איך למנוע נשירת שיער?

נשירת שיער או התקרחות מופיעה בכל גיל, בקרב נשים וגברים כאחד. במאמר זה נסביר איך למנוע נשירת שיער במגוון שיטות שונות. לנשירה בשיער יכולים להיות מספר סימפוטומים, לכן חשוב לפנות למומחה מחלות עור ושיער המציע אבחון מקצועי ופתרונות מדעיים מתקדמים וחדשניים המסייעים לעיכוב ולמניעת המשך הבעיה. במקרים מסוימים ניתן גם לעודד את צמיחת השיער מחדש.

ראוי לציין כי נשירת שיער אצל גברים, הנקראת בלטינית Hair loss, שונה מהתקרחות גברית הנקראת Baldness. מניעת התקרחות יכולה להיות מורכבת יותר אצל גברים כאשר היא נגרמת כתוצאה מנטייה גנטית ומגורמים הורמונליים שונים, בעוד נשירת שיער נובעת מגורמים אחרים ולכן הטיפול בתופעה שונה במהותו. בהתאם לתוצאות אבחון הסיבות שהביאו לנשירת השיער ימליץ הרופא המטפל על הטיפול המתאים ביותר.

איך למנוע נשירת שיער בעזרת תזונה?

כדי למנוע מצב של נשירה, כדאי להתחיל עם תזונה נכונה: שמירה על תזונה נכונה ובריאה הכוללת פירות וירקות טריים, עלים ירוקים, ותוספים כמו גרעיני דלעת העשירים מאוד באבץ, עלים ירוקים (ברזל), זרעי פשתן (אומגה 3) יתמכו במניעת נשירה לאורך זמן, ולשיער בריא ועשיר.

בנוסף,במאבק למניעת נשירת שיער ויטמינים לוקחים תפקיד חשוב – או יותר נכון חוסר בוויטמינים (לעתים כתוצאה מדיאטות קיצוניות, או כתוצאה מתזונה לקויה). גם תזונה לקויה הגורמת לחוסר במינרלים כמו אבץ ובחומצות אמינו בשיער, עלולה לגרום לנשירת שיער ולהתקרחות בקרב נשים וגברים. לכן, חשוב לעקוב אחרי הנחיות הרופא המטפל וליטול ויטמינים ומינרלים בהתאם להמלצתו המקצועית ולאחר אבחון מדויק.

מניעת נשירת שיער בעזרת טיפול תרופתי

מניעת נשירה בעזרת טיפול תרופתי אפשרית באמצעות מינוקסידיל או פרופסיה. בנוסף, ניתן להשתמש בתרופת דוטסטריד, התרופה מיועדת לטיפול באנשים הסובלים מערמונית מוגדלת אך היא גורמת לתופעות לוואי שונות, ביניהן עיכוב ומניעת נשירת השיער. התרופה אינה מאושרת עדיין לטיפול בנשירת שיער על ידי ה- FDA ומשרד הבריאות הישראלי.

טיפול תרופתי באמצעות מינוקסידיל, תרופה ללא מרשם רופא, הידועה גם בשמות מינוקסי, אלופקסי וריגיין, מיועד לטיפול מקומי בנשירת שיער. מינוקסידיל היא התרופה הראשונה שאושרה לטיפול באלופציה אנדרוגנטית (התקרחות גברית טיפוסים). יש למרוח באופן ישיר את התרופה על הקרקפת תוך עיסוי החומר כדי להספיגו היטב בעור. לאחר כ- 6 חודשים ניתן להתחיל לראות תוצאות, אך חשוב לדעת כי טיפול באמצעות גרסת מינוקסידיל 5% מבטיח יעילות גבוהה יותר בהשוואה לגרסת מינוקסידיל 2%.

טיפול תרופתי באמצעות פרופסיה, תרופה המחייבת מרשם רופא וידועה גם בשם פינסטריד, הוכח כיעיל בתופעת אלופציה אנדרוגנטית. התרופה אושרה לראשונה על ידי ארגון ה- FDA לטיפול בבלוטת הערמונית, ואחת מתופעות הלוואי של התרופה היא הפחתת שיעור נשירת השיער בקרב 90% מהגברים, כאשר בקרב 65% מהגברים שנטלו את התרופה חלה צמיחה מחודשת של השיער.

מניעת נשירת שיער בעזרת טיפול קוסמטי

כאמור, נשירת שיער אצל נשים וגברים נגרמת מסיבות שונות ומגוונות. הבעיה מטרידה רבים באוכלוסייה, בגילאים שונים, לכן אין זה פלא כי תעשיית הקוסמטיקה נחלצת לעזרת הסובלים מנשירת שיער ומציעה מגוון שיטות וטיפולים. בין השאר, ניתן למצוא במכוני האסתטיקה והקוסמטיקה מכשירי לייזר מתקדמים שגורמים לגירוי הקרקפת וכתוצאה מכך להרחבת כלי הדם ולהגברת זרימת הדם לזקיקי השיער. יצרני מכשירי הלייזר טוענים כי המכשירים שלהם מפחיתים את עודף ה- DHT מסביב לשורשי השיער ולכן התאים מתחדשים והשיער מתחזק ונראה בריא יותר.

ראוי לציין כי קיימים גם מסרקי לייזר לשימוש בבית, ניתן לרכוש אותם באתרי אינטרנט שונים. עם זאת, למרות ההבטחות הרבות של יצרני המסרקים ומכשירי הלייזר, טרם הוכח כי הטיפול יעיל, אך לבטח הוא אינו מזיק.

טיפול קוסמטי נוסף, הנחשב ליעיל יותר הוא טיפול באמצעות מסותרפיה. במהלך הטיפול מזריקים באמצעות מחט ייעודית ריכוז נמוך של מינוקסידיל, פנתנול וביוטין לאזור התת עורי בקרקפת. לרוב, ניתן לראות תוצאות כבר לאחר חמישה טיפולים, כאשר בקרב כ- 50% מהמטופלים ניתן לצפות גם בצמיחת שיער מחדש.

פתרון קוסמטי נוסף להסוואת נשירת השיער הוא באמצעות טופיק, תכשיר קוסמטי המכיל סיבים מיקרוסקופיים מחומרים אורגניים. הסיבים מתמזגים עם שיער הראש ומכסים אזורים דלילים. עם זאת, תכשיר טופיק אינו מהווה טיפול למניעת נשירת שיער אלא רק להסוואת האזור הדליל.

ישנם פתרונות קוסמטיים נוספים כגון תוספות שיער ופאות. עם זאת, במהלך שזירת תוספות שיער יש למשוך את השיער הקיים ולכן גורמים להיחלשותו ולנשירתו. לכן, שימוש ממושך בתוספות שיער עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לשיערו הדליל של המטופל. פאות נהוג להדביק על הקרקפת, לשם כך יש לגלח שיער קיים ולמרוח דבק, פעולה זו עלולה לגרום להפסקת צמיחת השיער.

איך למונע נשירת שיער עם לחץ אוויר?

שיטה חדשנית ויעילה למניעת נשירת שיער נשים ומניעת שיער אצל גברים היא באמצעות לחץ אוויר. בשיטה חדשנית זו ניתן להחדיר חומרים כמו מינוקסידיל וריכוז נמוך של חומרים נוספים לעור הקרקפת, בהתאם לאבחון מקצועי והתאמת החומרים הנדרשים לטיפול. בשיטה זו ניתן להימנע מכאבים הנלווים להזרקת חומרים המונעים נשירת שיער ולעידוד הצמיחה. חשוב להדגיש כי כבר לאחר חמישה טיפולים ניתן לראות תוצאות של הפסקת נשירת השיער, במידה ואחרי עשרה טיפולים מבחינים בתוצאות הרצויות וניכר שיפור משמעותי, ממשיכים בטיפול למשך שנה, פעם בחודש.

מניעת נשירת שיער בעזרת ניתוחים

ניתוחי השתלת שיער מאפשרים למטופל ליהנות משיער מלא ובריא. עם זאת, יש לבחור בקפידה את הרופא מאחר ויש שיטות שונות להשתלת שיער והמקצועיות של הרופא קריטית להצלחת הטיפול ולהשגת תוצאות מרשימות ואיכותיות. בעבר, ניתוחי השתלת שיער היו פופולריים בעיקר בקרב גברים שסבלו מנשירת שיער ומהתקרחות, אך כיום יש שיטות חדשניות ויעילות, ללא כאבים, זמן התאוששות ארוך וללא צלקות, לכן גם נשים פונות לטיפול זה.

יש שתי שיטות פופולריות להשתלת שיער: FUT ו-FUE. בשיטת FUT מוציאים רצועת שיער עם עור מהחלק האחורי של הקרקפת ומשתילים במקום הרצוי, כתוצאה מהטיפול נותרת צלקת קטנה. בשיטת FUE מוציאים שתלים בזהירות ומשתילים באזור הרצוי, שיטה זו אינה מותירה צלקות אך מחירה גבוה יותר.

מניעת נשירת שיער בעזרת תכשירים טבעיים

  • טיפול טבעי – כמו כן, גם בתחום נשירת שיער טיפול טבעי הוא אפשרי ויכול להבטיח טיפול יעיל למניעת הנשירה ולחידוש הצמיחה, כמו עיסוי קרקפת, אך חשוב לזכור כי קיימים גם מיתוסים רבים בשוק, לכן אין תחליף לחוות דעת של רופא מומחה. ישנם סוגים רבים של שמפו נגד נשירת שיער טבעיים, אך כדאי לזכור שלתכשירים טבעיים המכילים דקל ננסי או אבץ אין הוכחה מדעית כי הם מסייעים למניעת נשירת שיער.
  • תרופות סבתא – בתחום נשירת שיער תרופות סבתא רבות ומגוונות מוצעות לחולה. מאחר ונשים וגברים רבים סובלים מנשירת שיער, התפתחו לאורך השנים שלל שיטות טיפול, וניתן למצוא ברשתות הפארם מגוון רחב של תכשירים המבטיחים עולם ומלואו. כל אחד לבטח שמע על תרופות סבתא שונות, אך עד כה אין ביסוס מדעי להצלחת תרופות אלה, לכן חשוב לפנות לרופא מומחה כדי, שיודע איך למנוע נשירת שיער אצל גברים ונשים ויודע לאבחן את התופעה והסימפטומים ולתת טיפול יעיל ואפקטיבי.

לסיכום, כדי לדעת איך למנוע נשירת שיער, חשוב לעבור אבחון מקצועי על מנת לגלות את הסיבות לנשירת השיער, ובהתאם לממצאים ניתן להחליט על שיטת הטיפול הנכונה והמתאימה ביותר. כדי ליהנות מטיפול יעיל ואפקטיבי למניעת נשירת שיער ולעידוד צמיחתו, חשוב לפנות לרופא מומחה למחלות עור ושיער.

מלאו פרטיכם עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

הצטרפו אלינו בפייסבוק

טופיק – לטיפול בדלילות שיער