- היירלוס - https://hairloss.co.il -

השתלת שיער בזקן

במחקרים אחרונים שנערכו באוניברסיטת Southern Queensland באוסטרליה 55%, מהגברים בעולם הם בעלי זקן, שפם או שניהם ואותם אזורים הם בשליש פחות חשופים לקרינת השמש. דעות לגבי מראה הזקן הן שונות ברחבי העולם ותלויות במנהגים, אמונות ואספקטים תרבותיים של התפתחות אישיות אינדיבידואלית. ישנן תרבויות המוצאות בגברים מזוקנים סממנים של חוכמה, סטטוס חברתי וכוח מיני.

בניגוד לכך, אחרים רואים בכך רישול, חריגות, חוסר היגיינה אישית וחוסר עידון.  נכון להיום זקן בתרבויות מסוימות נחשב לסמל למכובדות ולמסירות ולשמירת אמונה. בנוסף, היום המראה הלא מגולח (4-5 ימים ללא גילוח) נתפס כיופי גברי עכשווי המאומץ בעולם הסרטים, הספורט והסלבריטאים.

קרחת בזקן

קרחת בזקן היא קרחת איזורית באיזור הפנים והיא יכולה להיגרם ממספר סיבות:

השתלת זקן – הפתרון להתקרחות איזורית באיזור הפנים

השתלת זקן הוא הגשמת חלום למטופלים שהם חסרי זקן באופן טבעי, בעלי זקן מקוטע ושאינו שלם או בעלי צלקות לא יפות באזור הזקן. היתרונות הפסיכולוגיים של השתלת הזקן כוללים עלייה בהערכה העצמית, ודאיות בגבריות וביטחון שמשפר בסופו של דבר את החיים בכל המובנים.

מדובר בהליך ניתוחי – קוסמטי שהפך ליותר ויותר שכיח ב 10 השנים האחרונות, בד ובד עם התקדמות טכנית בשחזור השיער.

ההכנות לטיפולי השתלת שיער בפנים

טיפול מוצלח של השתלת שיער תלוי בדיאגנוזה נכונה, תכנון נכון של כל מקרה, טכניקה ניתוחית מדויקת ויחסי רופא-מטפל מצוינים בגלל ששינויים בפנים הם גלויים וניכרים.
לתכנון השפעה מכרעת על הצלחת ההשתלה וכולל מיפוי הזקן למקטעים שונים בפנים שתמיד יכלול גם שפם וסנטר. כיוון צמיחת שיער הזקן הוא מאוד חשוב ולכן רק מומחה בעל ניסיון רב צריך לתכנן את הזקן.
ברוב המקרים, מטופלים בוחרים את העיצוב המסורתי שהוא יותר מותווה וקצת חורג מקו הלסת ובעל רוחב מקסימלי של 6 ס"מ עד האזור הטבעי, כך שמקטע זה ואזור הצוואר הם חסרי שיער. קו הלחי צריך להיות לא סדיר ולהסתיים בגובה קצות השפתיים ולהתחבר לצד השפם ואל הסנטר. הרבה מטופלים מבקשים זקן בצורת משולש הפוך המקשר בין השפה התחתונה לסנטר.

במטופלים עם זקן דליל חשוב במיוחד לעקוב אחרי הקווים שסומנו ואחרי כיוון השיער המקורי, דבר שיעזור בהבנת התמונה המלאה לפני ההשתלה. הזקן החדש אמור להיות מוגדר תוך הסכמת המטופל ומול מראה לפני הכניסה לחדר הניתוח תוך התייחסות לכל דאגה של המטופל כולל בייעוץ הראשוני. המטופל צריך להיות בטוח בכל מה שתוכנן בגלל שהשינוי יהיה דרמטי.

יש לשוחח באופן מקיף על השינויים בעקבות השתלת זקן עם מטופלים חסרי זקן. למרות שהם חוזרים למראה הקודם שלהם אחרי גילוח, הזקן הופך לחלק בחייהם החדשים ויכול להשפיע גם על אישיותם. על המנתח לעקוב אחר מטופלים צעירים מאוד, באופן יותר צמוד ויותר מפגישת יעוץ אחת נדרשת להחלטה ניתוחית נכונה תוך שיתוף ההורים או אפוטרופוס אם ניתן. מטופלים עם היסטוריה משפחתית של קרחות צריך להזהיר על הצורך באזור תורם לטיפול בבעיה. ניתוח זקן שמשתמש באותו אזור תורם יפחית את הסיכוי לעוד שלבים ניתוחיים. וההחלטה על כך היא של במטופל בלבד.

שתי השיטות להשתלת זקן הן FUT ו- FUE. השיטה הנבחרת היא אינדיבידואלית ואין לה השפעה על תוצאת הניתוח. FUE היא השיטה המועדפת מכיוון שניתן לקבוע את כמות השתלים אותם יש להוציא, כדי למלא את המקומות הקירחים.

לאחר ההשתלה

תוצאת השתלת זקן תלויה במספר גורמים שברובם קיימים במטופל. שיערות מתולתלות ושחורות קשות יותר להכנה ומבחינה קוסמטית פחות טובות מאשר שיער בעל שורשים ישרים וחלקים.

לגבר בעל צמיחת שיער נורמלית, יש בין 20,000-25,000 שיערות בזקן מלא. כולל השפם, סנטר ואזור הצוואר. הצפיפות מקובלת מבחינה קוסמטית בשחזור שיער טוב באנשים חסרי זקן עומדת על 4,000-8,000 שיערות עם ממוצע של 25-30 FUs (Follicular Unit) לס"מ מרובע, אשר מספקת את רוב המושתלים, אך לא עונה על הציפיות של חלק מהמטופלים ולכן קיימת אפשרות להשתלה נוספת (של זקיקים חדשים), דבר שיוביל להכפלת שורשי השיער שהושגו בפעם הראשונה. כדאי להעלות אפשרות זאת במהלך הייעוץ הראשוני.

התקופה מיד לאחר ההשתלה אינה מגבילה את המטופל מלבצע פעולות יומיומיות. גם בהשתלת שיער באזור הפנים, כמו בטיפול בקרחת, השערות נושרות במהלך 30 הימים הראשונים לאחר ההשתלה ושבות להופיע כשלושה חודשים לאחר ההשתלה. דמם תת עורי, בצקות, דלקות בשורש השערה וגרד הן תלונות נפוצות הנפתרות בקלות. השימוש בסכין גילוח ידנית או חשמלית מותרים אחרי שלושה שבועות מיום ההשתלה.