- היירלוס - https://hairloss.co.il -

נשירת שיער אצל ילדים

נשירת שיער אצל ילדים היא תופעה לא שכיחה אך יש להבדיל בין נשירת שיער נשים או גברים הנגרמת כתוצאה מהליך טבעי. ילדים, צעירים ומבוגרים, לבין נשירה מוגברת המחייבת אבחון וטיפול מקצועי. יש סיבות רבות העלולות לגרום לנשירת שיער בקרב ילדים, ביניהן תזונה לקויה, מתח נפשי, חרדות, גנטיקה, טיפול תרופתי, מחלות, פטרייה בקרקפת, תלישת שיער, ובעיות הגורמות לנזק לשיער כמו מתיחתו בקוקו, ושימוש תכוף בפן, סלסול והחלקת שיער.

חשוב לציין כי בעיות כמו נשירה ותלישה של השיער אצל ילדים עלולות לגרום להם לבעיות קשות בדימוי העצמי. בתקופת הילדות וההתבגרות הילדים נותנים דגש רב למראה החיצוני שלהם ומאחר וקשה להסתיר בעיות בשיער עלולים הילדים להסתגר בחדרם, להימנע ממפגשים חברתיים, ולסבול מהצקות ולעג מצד ילדים אחרים. כדי לסייע לילד יש לפנות לרופא עור מנוסה המאפיין את הבעיה ומציע פתרונות יעילים ואפקטיביים.

סיבות עיקריות לנשירת שיער אצל ילדים

קיימות שש סיבות עיקריות לבעיית נשירת שיער אצל ילדים. להלן הסיבות השכיחות לנשירה של השיער אצל ילדים בגילאים שונים:

סיבות נפשיות לנשירת ולתלישה שיער

מחקרים רבים שנערכו בתחום נשירת שיער אצל ילדים מגלים כי מתח נפשי מהווה סיבה מרכזית לבעיה. הנשירה עלולה להיגרם כתוצאה ממתח נפשי או טראומה הגורמים לבעיה או כתוצאה ממצוקה נפשית הגורמת לילד לתלוש את שיער ראשו כדרך לאותת לסביבה על מצוקתו ועל מנת לבקש עזרה.

ראוי להדגיש כי תלישת שיער נובעת לרוב בגלל מתח נפשי ומצוקה קשה, ותלישת השיער היא סימפטום למשיכת תשומת לב. במקרים מסוימים ילד תולש את שיער ראשו כתוצאה מהפרעה נפשית המחייבת טיפול מקצועי על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר.

לכן, רופא עור מקצועי ומנוסה המתמחה באבחון בעיות של נשירת שיער בקרב ילדים ומתבגרים דואג לאבחון לא רק של בעיית הנשירה, אלא מנסה לבדוק מהו מצבו הנפשי של הילד, ובמידת הצורך מפנה את הילד לטיפול מקצועי על ידי גורמים רלוונטיים.

כדאי לדעת כי ילדים מודעים לחשיבות השיער ומתגאים בו, בגיל ההתבגרות בנים ובנות כאחד מטפחים את השיער, וכל בעיה עלולה לגרום להם לדימוי עצמי נמוך, למתח נפשי עצום, להפרעות אכילה ולבעיות נוספות המחייבות טיפול מקצועי.

דרכי טיפול בתופעה

לאחר אבחון מקצועי של התופעה יכול רופא העור להציע פתרונות יעילים ואפקטיביים, לעתים בעזרת אנשי מקצוע נוספים (פסיכולוג, פסיכיאטר, יועץ התנהגותי וכדומה). טיפול בנשירת שיער הנגרמת מפטריה נעשה באמצעות טיפול תרופתי. בבעיית Alopecia Areata ניתן להשתמש במשחות רפואיות המגרות את העור ומעודדות את צמיחת השיער מחדש, במקרים מסוימים מלווים את הטיפול באמצעות זריקות קורטיזון לעור הקרקפת וגם טיפול סיסטמי. לאחרונה דיווחו בעיתונים רפואיים על טיפול ב-PRP, הזרקת תאי טסיות שלוקחים מהדם של החולה עצמו.

לילדות הסובלות מנשירה מוגברת בגלל קוקו, פן, סלסול וכדומה, נהוג להתאים טיפול הכולל הרפיית מתיחת השיער והפסקת השימוש בחומרים כימיים להחלקת השיער ולסלסולו, במידה וההחלקה גורמת לנשירה ודלדול שיער יש צורך לחכות שנתיים לשיקום השיער הפגום. כמו כן, נהוג להתאים טיפול הכולל גם שינוי תזונתי ותפריט מאוזן ועשיר בחלבונים וברזל.

כאשר הרופא מאבחן כי הבעיה נובעת ממצוקה נפשית לרוב הוא יפנה את הילד לטיפול גם אצל פסיכולוג ילדים או אצל כל גורם רלוונטי אחר. יש לזכור כי כל בעיה של נשירת שיער עלולה לגרום למצוקה נפשית וללעג מצד ילדים אחרים, לכן אין להזניח את הבעיה ויש להעניק לילד את הטיפול המקצועי הנכון והמתאים ביותר.

מידע שימושי: