- היירלוס - https://hairloss.co.il -

אבץ נשירת שיער

השימוש באבץ למניעת נשירת שיער ? מיתוס או אמת

קיימות התקרחויות עקב חוסר מינרלים או ויטמינים. התקרחויות אלה נוצרות בגלל דיאטות חריפות או מצבים כמו אנורקסיה נרבוזה אשר גורמות לאיבוד של חלבונים, מינרלים וויטמינים. מצבים כאלה גורמים לנשירת שיער חריפה שעלולה להפוך לנשירה כרונית ולדלדול שיער תמידי.

  1. חוסר ביוטין? מדובר בויטמין B7 שכאשר הוא חסר בגוף, גורם לתופעות בעיניים, תופעות נאוירולוגיות ותופעות שונות בעור. בין התופעות בעור מופיע דילול שיער בקרקפת וגם בגוף, פריחה אדמדמה מכוסה קשקשים שיכולה להתפשט בגוף או מסביב לחורים (כמו: אף, עיניים, פי הטבעת). כל התופעות הללו נעלמות לאחר נטילת ביוטין.
  2. חוסר נחושת? גורם לתסמונת MENKES שמתאפיינת בשיער קצר שלא מצליח לצמוח, מבריק ושברירי, ונותן הרגשה שהשיער הופך להיות מקורזל.
  3. חוסר ברזל? גורם לנשירת שיער, בעיקר אופייני לאנשים שעברו קיצור קיבה, נשים עם דימומים או אנשים צימחונים.
  4. חוסר ויטמין C? גורם למחלה בשם סקורבוט שמתאפיינת בדימומים בעור ובריריות, פריחה נקודתית באיזורים שונים בגוף והיחידות הפוליקולריות נסתמות ע"י פקקים של קרטין שגורם שהשיער יצמח באופן עקום.
  5. חוסר אבץ? בדרך כלל הכמות שמתקבלת ביום יום עקב אכילת בשר ודגים היא מספיקה, אך כאשר יש בעיות של ספיגה במעיים או אצל צמחונים, יכולה להופיע תסמונת של חוסר זינק (אבץ) שמתאפיינת בשילשולים, חוסר איכפתיות, בילבול ואפילו דכאון. בהמשך מופיעה פריחה בצורת אקזמה מסביב לחורים בגוף (פה, אף, אזניים, טבור, פי הטבעת). ישנם 2 מצבים של חוסר אבץ:
    • חוסר אבץ מלידה? גורם למחלה בשם: Acrodermatitis Entero Patica
    • חוסר אבץ נרכש? מופיע כתוצאה מקבלת מזון ממושכת דרך הוריד, מתאפיין בפריחה מכוסה קשקשים, קילוף, שלפוחיות ושיער יבש ודליל.
      בדרך כלל אין חוסר אבץ אצל אנשים שסובלים מנשירת שיער. על פי מחקרים, רוב בדיקות האבץ שנעשו אצל אנשים שנשר להם שיער היו תקינות ולעיתים רחוקות אנו, רופאי העור / טריקולוגים נתקלים בתוצאות בדיקות דם שמראות חוסר אבץ. למרות זאת, אבץ הוא המינרל הנמכר ביותר בבתי המרקחת ובבתי הטבע כטיפול לנשירת שיער(על אף שכאמור בדיקות הדם בד"כ תקינות).
    לאבץ תפקיד חשוב בגוף ופעילותו חשובה בשכפול תאים, איזון הורמונלי, ספיגה טובה של ויטמינים וסינטזה של החלבונים. כל התפקידים הללו חשובים לצמיחת השיער וכמובן שגם לאיזון של מינרלים יש תפקיד חשוב בשיער.
    נשירת שיער עקב חוסר אבץ היא נדירה, כאשר זו הסיבה השיער הופך לשיער שברירי, יבש, לא צומח מספיק והופך לדליל בכל הראש.
    ישנם תכשירים רבים בבתי הטבע או בבתי המרקחת שמכילים אבץ. ניתן לקנות אבץ גלוקונט 50-60 מ"ג ליום למשך חודש. ניתן לרכוש בקופ"ח כדורי Zincol Avazinc.בדרך כלל אין חוסר אבץ אצל אנשים שסובלים מנשירת שיער. על פי מחקרים, רוב בדיקות האבץ שנעשו אצל אנשים שנשר להם שיער היו תקינות ולעיתים רחוקות אנו, רופאי העור / טריקולוגים נתקלים בתוצאות בדיקות דם שמראות חוסר אבץ. למרות זאת, אבץ הוא המינרל הנמכר ביותר בבתי המרקחת ובבתי הטבע כטיפול לנשירת שיער (על אף שכאמור בדיקות הדם בד"כ תקינות). אני ממליץ מאד לא לקחת אבץ מבלי לבצע קודם בדיקת דם של אבץ ומבלי להוכיח שהפציינט אכן סובל מחוסר אבץ. במידה והגורם לנשירת שיער הוא חוסר אבץ, נטילה של אבץ במשך חודש עד חודשיים גורמת להפסקת הנשירה, אך כאמור, הסיכוי שנשירת השיער נגרמת עקב חוסר באבץ הוא נמוך ביותר.חוסר אבץ יכול לגרום נשירת שיער אך גם עודף של אבץ יכול לגרום לנשירה ולכן מודגש כי לא מומלץ לקחת אבץ ללא בדיקת דם מקדימה. יתר אבץ בגוף יכול לעכב ספיגה של מינרלים אחרים כמו נחושת, ברזל ומגנזיום. לכל אלה יש תפקיד חשוב בצמיחה של השיער ובשמירה על איכותו ובריאותו.

לסיכום: יש קשר בין נשירת שיער לאבץ, אך הוא די נדיר ותפקידו של הרופא לבדוק את הצורך בטיפול.

מידע נוסף בנושא טיפול נשירת שיער

טיפולים אלטרנטיביים נוספים