- היירלוס - https://hairloss.co.il -

התקרחות גברית – גורמים ודרכי טיפול

התקרחות היא תופעה שכיחה אצל גברים. כ- 80% מהגברים עד גיל 40 סובלים מדרגות שונות של התקרחות המאופיינת לרוב בנסיגה של קו השיער הקדמי וירידה בצפיפות השיער באזור הקודקוד והצדעיים. חשוב לציין כי יש הבדל בין התקרחות גברית, תהליך הנקרא באנגלית Baldness לבין נשירת שיער (Hair loss), מאחר והגורמים העיקריים להתקרחות הם נטייה גנטית ומשפחתית וגורמים הורמונליים, נשירת שיער היא בעיה אחרת – מניעת נשירת שיער אצל גברים תטופל באופן שונה מבעיית ההתקרחות.

מהי התקרחות גברית?

התקרחות היא בעיה שכיחה המטרידה גברים רבים. התקרחות עלולה לגרום לדימוי עצמי נמוך ולביטחון עצמי ירוד, בעיקר בקרב גברים צעירים. ישנם מקרים בהם סובלים מהתקרחות זמנית, לרוב כתוצאה מתופעות לוואי של תרופות או מטיפולים נגד סרטן. כמו כן ישנה גם התקרחות הגלגל שנובעת ממתח או בהלה, התקרחות מסוג זה עלולה להיות זמנית גם כן.

בתהליך ההתקרחות שיער הראש נושר ואינו צומח מחדש, למעט מקרים בהם ההתקרחות נגרמת כתוצאה מלחץ נפשי ומתח רב, מחוסר בשעות שינה וכתוצאה מטיפול תרופתי. בדרך כלל התקרחות גברית תחל בעשור השלישי או הרביעי לחייו של המקריח, למרות שבעשור האחרון רואים בארץ יותר ויותר בחורים צעירים מקריחים – מתוך 3 בחורים 2 מקריחים. תהליך ההתקרחות הנו תהליך הדרגתי, לכן גם תופעת שיער דליל מופיעה באופן הדרגתי ע"י נסיגת קו השיער הקדמי ובדלדול כמות השיער בקודקוד ובצדי הראש. גם נשים עלולות לסבול מהתקרחות אנדרוגנית , לרוב אחרי גיל המעבר, אך נשים לעומת גברים, תאבדנה שיער בעיקר בחלק הקדמי של הראש. התקרחות אצל גברים מובילה לתבנית שיער המזכירה צורת פרסה באחורי ובצדי הראש, רק במקרים יחסית נדירים המקריח יסבול מקרחת מלאה.

ראוי לציין כי Androgenic Alopecia היא הצורה השכיחה ביותר של התקרחות גברית, והיא מכונה גם בשם התקרחות אנדרוגנית, או באנגלית Androgenic Alopecia. בנוסף, 1 מכל 100 גברים בגילאים שונים עלול לסבול מקרחת גלגל אזורית Alopecia Areata, הנחשבת כיום לתופעה שכיחה בעיקר בקרב גברים צעירים, אך אצל מרביתם יחזור השיער לצמוח לאחר כשנה. המומחים מעריכים כי התופעה נגרמת כתוצאה מפגם במערכת החיסון וטרם נמצא לכך טיפול. כמו כן, ישנה צורה של התקרחות מפוזרת המאופיינת בדלדול כל שיער הראש באופן אחיד, ללא קרחות של ממש, ובמקרים הללו ניתן לתת טיפול רפואי.

התקרחות גברית סיבות

כאמור, 98% מתופעת התקרחות גברית נובעת מסיבה גנטית-הורמונלית, ברוב המקרים התהליך הנו הדרגתי. כדאי לדעת כי בקרקפת של גבר ממוצע יש כ- 100,000 שיערות ומדי יום נושרות בין 40-100 שיערות, כל שיערה צומחת למשך שלוש שנים ולאחר נשירתה צומחת שיערה חדשה. כאשר גופו של הגבר מייצר כמות גדולה מדי של ההורמון הגברי טסטוסטרון, זקיקי השיער מושפעים מכך, השיער הופך לדק ולדליל יותר ושיערות הראש נושרות לאחר תקופה יחסית קצרה ולא צומחות יותר. כמו כן, גבר הסובל מחוסר איזון במערכת החיסונית עלול לסבול מתופעת התקרחות אזורית (הגלגל), במקרה זה זקיקי השיער אינם נפגעים ולכן השיער יחזור לצמוח מחדש לאחר מספר חודשים.

ישנם גורמים נוספים לתופעת נשירת שיער, ביניהם מחלות ובעיות רפואיות כמו אנמיה, זיהום פטרייתי, קיצור קיבה, לחץ נפשי, בעיות שונות בבלוטת התריס וכתוצאה מטיפול תרופתי נגד סרטן.

התקרחות אצל גברים לפי פילוג גילאים

עפ"י מחקרים שנערכו בנושא התקרחות אצל גברים בארץ ובעולם עולה כי תופעת התקרחות גברית בגיל צעיר נמצאת במגמת עלייה, וכי צעירים מישראל סובלים ממנה באופן חמור יותר בהשוואה לגברים צעירים באירופה ובארה"ב.

ניתן לחלק את תופעת ההתקרחות בקרב גברים לפי גילאים :

• גילאי 14-18: צעירים בגיל ההתבגרות מתחילים לאבד את שיער ראשם בגלל סיבה גנטית הורמונלית, לאחרונה רואים יותר ויותר מקרים מסוג זה.
• גילאי 18-25: בדרך כלל תהליך ההתקרחות מתחיל בגילאים הללו, בתקופה זו ההשפעה הגנטית נותנת את אותותיה וההורמונים גורמים להחלשת השיער וניתן לגלות סימני התקרחות.
• גילאי 25-35: יש אחוז גבוה בארץ שבגילאים הללו סימני ההתקרחות כבר בולטים ויש פגיעה בזקיקי השיער ותופעת ההתקרחות נמצאת בשלב מואץ.
• גילאי 35-50: ההשפעה ההורמונלית על זקיקי השיער נחלשת, אך מתחילה ההשפעה של גיל המעבר וגורמים נוספים כמו תרופות קבועות ולחץ נפשי עלולים לגרום להתקרחות.
• גילאי 50 ומעלה: סימני הגיל מתחילים לתת את אותותיהם וכ-70% מהגברים בגילאים אלו סובלים מהתקרחות בדרגה זו או אחרת.

דרכי טיפול לתופעת ההתקרחות אצל גברים

קל לזהות ולאבחן התקרחות אצל גברים, יש מגוון דרכי טיפול לתופעה. לאחר אבחון מקצועי אצל רופא עור ואפיון הבעיה ניתן להציע טיפול תרופתי יעיל למניעת ההתקרחות.

יש בשוק שתי תרופות מומלצות לטיפול בהתקרחות :

• פינסטריד- ידועה גם בשמה המסחרי פרופסיה, התרופה מחייבת מרשם רופא ומונעת מהורמון הטסטוסטרון להפוך להורמון מסוג די הידרו טסטוסטרון (DHT) הגורם לכיווץ זקיקי השיער. בקרב כ- 60% מהמטופלים השיער יחזור לצמוח ואצל כ-80% מהמטופלים נשירת השיער פוסקת.

• תמיסת מינוקסידיל- תכשיר יעיל לשימוש חיצוני על עור הקרקפת. ניתן לרכוש את התכשיר ברשתות הפארם, ובבתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא. התרופה פחות פעילה מהפרופסיה אבל ישנם מקרים שתהא אפקטיבית מאוד.

ישנם גם תכשירים כמו טופיק, אשר נותנים פתרון מיידי ומהיר, אך מדובר בתכשירים קוסמטיים בלבד, אשר לא מטפלים באמת בבעיית הנשירה עצמה.

השתלת שיער נחשבת לטיפול יעיל ומומלץ לתופעת ההתקרחות אצל גברים. ברוב המקרים טיפול זה נמצא כיעיל ביותר ומציע פתרון אסתטי מרשים ומשביע רצון. שיטה נוספת לסובלים מהתקרחות היא באמצעות ניתוח לצמצום עור הקרקפת, מטרת הניתוח למזער את חלקי הקרקפת ללא השיער וניתן לשלב במהלך הניתוח גם השתלת שיער

תמונות לפני ואחרי של טיפול בהשתלת שיער

לסיכום, התקרחות גברית יכולה להתחיל כבר בגיל צעיר ולגרום לדימוי עצמי ירוד, לכן חשוב לפנות לרופא עור על מנת לאבחן את התופעה ולקבל פתרונות אפשריים לטיפול אפקטיבי בתופעה.

מידע נוסף על סוגי קרחות