- היירלוס - https://hairloss.co.il -

נשירת שיער לאחר לידה

נשירת שיער לאחר לידה היא תופעה שכיחה המטרידה נשים רבות. תופעה זו גורמת לפגיעה במראה האסטטי, בביטחון העצמי ומשפיעה על המצב הנפשי של האם הטרייה, על אחת כמה אצל נשים עם דיכאון לאחר לידה.

הגורמים לנשירת שיער אצל נשים לאחר לידה:

רוב המקרים של נשירת שיער לאחר לידה נובעים מכך שבזמן ההיריון ואחרי הלידה גוף האישה עובר שינויים רבים המשפיעים על האיזון ההורמונאלי, וכן במהלך הלידה האישה מאבדת דם רב שגורם לחוסר בויטמינים חיוניים. אלה משפיעים על מחזור הצמיחה של השיער וגורמים לנשירת שיער לאחר לידה.

פגיעה במחזור הצמיחה של השיער בעקבות שינויים הורמונאליים:

צמיחת השיער אצל נשים וגברים כאחד מתנהלת בצורה מחזורית ומתאפיינת בשלושה שלבים:

  1. אנגן (anagen)– זהו שלב הצמיחה בו השערות גדלות בבסיס הזקיקים. ברגע נתון רוב זקיקי השיער (כ- 90%) נמצאים בשלב זה. קצב הצמיחה של השיער מושפע מגורמים שונים, כגון: מין, גנטיקה, גיל וטמפרטורה. לרוב שלב זה נמשך כ- 3-5 שנים ואז השערה עוברת לשלב הבא.
  2. קטגן (Catagen)– זהו שלב המנוחה בו השערה הגיע לבגרות והיא מפסיקה לצמוח. שלב זה נמשך ימים ספורים עד לשלושה שבועות ואז השיערה עוברת לשלב הבא.
  3. טלוגן (Telogen)– זהו השלב האחרון של השערה, שלב הנשירה והצמיחה מחדש. כ- 9% מהשערות נמצאות בשלב זה בזמן נתון. השיער אינו נושר בבת אחת אלה התהליך נמשך כשלושה חודשים. בסיומו השערה ניתקת מהקרקפת ובמקומה צומח שיער חדש (במידה וזקיק השערה אינו נפגע).

אצל רוב הנשים בזמן ההיריון נשארים כ-90% מזקיקי השיער בשלב הצמיחה ואינם עוברים לשלבים הבאים כמקובל עקב הפרשה של הורמון שגורם למצב זה. לכן, נשירת שיער לאחר לידה מתרחשת כ-3 חודשים לאחר הלידה. אז חוזרים זקיקי השיער לפעול על פי מחזור הצמיחה הרגיל, מה שמביא לנשירת שיער מסיבית לאחר הלידה שעלולה אף להחמיר בגלל הטראומה הפסיכוסומאטית של הלידה עצמה (בדרך כלל זהו מצב זמני).

מחסור בויטמינים בעקבות איבוד דם בזמן הלידה:

גורם נוסף שעלול לגרום לנשירת שיער לאחר לידה יכול לנבוע ממחסור בויטמינים ומינרלים מסוימים עקב איבוד הדם הרב במהלך הלידה. מכאן, רצוי להתייעץ עם רופא עור כדי להשלים חוסרים אלה באמצעות נטילת תרופות מתאימות המאזנות את הויטמינים והמינרלים בגוף.

המלצות למניעת החמרת הנשירה:

בשעת ההנקה / האכלה נשים רבות נוהגות לאסוף את שיערן באמצעות גומייה כדי למנוע מהשיער לגעת בתינוק הרך, או בשלב מאוחר יותר כדי שהתינוק לא ימשוך בשיערן? משיכה חזקה בנוסף לכל אותם גורמים אחרים עלולה להחמיר את הנשירה.מומלץ להשתמש רק בקליפס לשיער כך שלא ימשוך את השיער ויגרום לתלישתו. כמו כן, נשים רבות הולכות לישון בלילה עם שיער אסוף מהסיבה שעליהן לקום לתינוק, מה שגם כן עלול להחמיר את נשירת השיער לאחר לידה ולכן יש לישון עם שיער פזור.

בד"כ לאחר הלידה נשים רבות רוצות לעשות שינוי ומשקיעות מאמצים רבים על מנת להראות טוב. חלקן עושות החלקה בשיער, צביעת השיער ומשתמשות בחומרי טיפוח לשיער- מה שבוודאות גורם לנשירה שיער מוגברת אצל נשים לאחר לידה.

בנוסף, נשים לאחר לידה מעוניינות להוריד את המשקל העודף שהתווסף בזמן ההיריון. המלצה נוספת למניעת החמרת נשירת שיער לאחר לידה הינה לעשות דיאטה מבוקרת ולא דיאטה דראסטית שגם היא גורמת לנשירה מוגברת (בלי קשר למצב של אחרי לידה), בלי קשר למצב של אחרי לידה וכל שכן אחרי לידה בנוסף לכל אותם גורמים שצויינו.

לסיכום, התקרחות נשית לאחר לידה הינה תופעה שגורמת לנשים רבות לדאגה וסטרס. אולם זהו תהליך טבעי הנגרם עקב הפרשה של הורמון שגורם למצב זה וממחסור בויטמינים ומינרלים הנגרם כתוצאה מאיבוד הדם בזמן הלידה. תהליך נשירת השיער נמשך בד"כ כשלושה חודשים ואז השיער חוזר למחזור הצמיחה הרגיל.

במידה ותופעת נשירה בשיער נמשכת מעל שלושה חודשים אין להזניח את הנושא ומומלץ לפנות לרופא עור לקבלת טיפול מתאים.