- היירלוס - https://hairloss.co.il -

קרחת – סוגי התקרחות וטיפולים

סוגי התקרחות, קרחת ושיער דליל

הביטוי התקרחות מתייחס לתהליך של נשירת שיער מהראש, שמסתיים בתופעת קרחת. ישנם סוגי קרחות וסוגי התקרחות שונים:

אלה סוגי הקרחות שיש, אך כשבוחרים טיפול בקרחת חשוב להבין לא רק באיזה סוג קרחת מדובר אלא גם לחקור את הסיבות לתופעה.

הסיבה העיקרית להיווצרות קרחת, התקרחות ונשירת שיער

בחלקים שונים בגוף האדם, כמו השיער למשל, קיים אנזים בשם 5-אלפא-רדוקטאז. בעזרת אנזים זה מתפרק הורמון הטסטוסטרון והופך לדיהידרוטסטוסטרון (DHT).

כאשר ה-DHT נקלט באתרי הקליטה שלו על זקיקי השיער שבקידמת הקרקפת ובמרכזה, הוא גורם להרס הדרגתי שלהם, כנראה עקב תגובה הגנתית. כלומר, המערכת החיסונית של הגוף מזהה בטעות את הזקיקים שבהם נקלט ה-DHT כגוף זר, ותוקפת אותם עד לחיסולם המוחלט. כל התהליך הזה מושפע למעשה מתהליך גנטי הורמונלי, ולכן עד גיל ההתבגרות, בשנים שבהן הטסטוסטרון מצוי בגוף בכמויות נמוכות יחסית, נוצרת כמות DHT מועטה מכדי להזיק לזקיקי השיער.

לאחר גיל ההתבגרות עולה במידה ניכרת כמות הטסטוסטרון בגוף, ואיתה כמות ה-DHT. בשלב זה מתחילים הזקיקים להינזק. הם הולכים ומתכווצים בהדרגה, תקופת הצמיחה בהם מתקצרת ותקופת המנוחה מתארכת, והשיער נעשה דק יותר ואיכותי פחות. תהליך זה נמשך שנים עד לחוסר תפקוד מוחלט של הזקיקים, שבסופו נושר השיער ומתקבלת קרחת.

התקרחות עקב גנטיקה – נשירה בשיער עלולה אמנם למנוע מגורמים שונים כגון מחלה, תרופות מסוימות, מצב של לחץ נפשי, אך רוב האנשים הסובלים מאותה התקרחות טיפוסית או מנשירה פרוגרסיבית ירשו את הנטייה מהוריהם. ברוב המקרים הסיבה לתופעת התקרחות היא גנטית, כלומר נשירת שיער זו מורשת מגנים המועברים מצד האם או מצד האב, ולעיתים מצד שניהם. יחד עם זאת, לפעמים עשויה ההתקרחות לדלג על דור.

התקרחות – סיבות נוספות לתופעה

קרחת בגיל מאוחר

רוב בני האדם סובלים במידה מסוימת מנטייה לנשירת שיער, ובגיל 50, 60 או 70 מעטים הם אלה היכולים להתהדר במצב של שיער מלא כמו בתקופת גיל ההתבגרות. בעלי הנטייה הגנטית להתקרחות יתחילו בדרך כלל לאבד שיער מוקדם יותר ובמידה רבה יותר מאלה שאין להם נטייה גנטית לכך.

קרחת לגברים ונשים – הבדלים

בקרב רבע מהגברים בגילאי 25 ניתן לראות סימנים כלשהם למצב של נשירת שיער, ושיעור זה עולה לשלושה רבעים בקרב בני ה-60. מתוך אותם גברים בני 60 המראים סימני התקרחות, בכמחציתם מיקומה יהיה בקידמת הראש ובחלקו העליון.

קרחת נשים היא לא דבר נדיר. גם נשים חוות סוג של נשירת שיער והידלדלות השיער עקב נטייה גנטית, אך התקרחות משמעותית מתרחשת אצלן לרוב אחרי גיל המעבר.