נשירה בשיער או התקרחות היא תופעה נפוצה מאוד, בעיקר אצל גברים, אך לא רק, אצלם היא מתחילה לרוב בין הגילאים 25-35. זה נכון שלגנטיקה משקל רב בהשפעה על תופעה זו, אך למרות הנטיות הגנטיות של חלק מאלו הסובלים מהקרחה, הרי שניתן לעכב, לעצור ואף למנוע נשירת שיער זו, אפילו אצל אלו בעלי נטייה גנטית לכך.
בסיום מאמר זה תצאו עם כלים חשובים ומגוונים שיעזרו לכם להבין איך לטפל בנשירת שיער בקלות יתרה ובהצלחה. מומלץ גם לקרוא את העמוד על איך למנוע נשירת שיער.
לקרוא ולשמור על השיער שלכם

לפניכם רשימה של כל הדרכים המוכחות לטיפול יעיל בתופעת נשירת שיער, אצל גברים ונשים כאחד.

תזונה נכונה – כמו כל פעילות אחרת בגוף, גם צמיחה של שיער ושמירה על שיער תקין דורשת גישה לערכים תזונתיים מסוימים. השיער שלכם זקוק, בין היתר, לאבץ, וויטמין E, אומגה 3, נוגדי חמצון, וויטמין A וברזל.

השתלת שיער – דרך אפקטיבית ומקובלת לטיפול בהתקרחות. העיקרון המנחה של טיפול מסוג זה הינו העברת שיער בעל תכונות חזקות מחלקה האחורי של הקרקפת לאזור המיועד להשתלה. השתלת שיער מתבצעת בעזרת הרדמה מקומית ומאפשרת לשיער לצמוח באופן טבעי. ניתן לבצע גם השתלה בזקן שהיום הפכה להיות מאד אופנתית.

לייזר – טיפול במכשיר לייזר בעוצמה נמוכה למניעת נשירתו של השיער או לחלופין לצרכי צמיחתו מחדש באזור ההתקרחות. עדיין במחלוקת היות וטרם נערכו מחקרים רציניים שמוכיחים את יעילותו.

תכשירים ותרופות לטיפול בנשירת שיער

פרופסיה – תרופה היחידה המצריכה מרשם רופא, מאושרת על ידי רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל לטיפול בהתקרחות גברית. התרופה מגיעה בטבליות לבליעה ועברה מחקרים מדעיים להוכחת עצירתה של התקרחות אצל גברים. פרופסיה מיועדת לגברים המעוניינים להגביר את צמיחת השיער או למנוע נשירתו של השיער.

מינוקסידיל – תכשיר רפואי לטיפול בנשירת שיער בקרב נשים וגברים. פעולת מינוקסידיל מותנית בנוכחות שיערות בקרקפת וניתן לראות תוצאות ראשונות לאחר שימוש במשך חצי שנה לפחות. ישנן שתי גרסות מינוקסידיל 2% שנמצאה ברמת יעילות נמוכה ו-5% שנמצאה ברמת יעילות גבוהה לנשים וגברים כאחד.

דוטסטריד – תרופה הניתנת רק לאנשים הסובלים מערמונית מוגדלת וניתנת בצורה טבלייה. למרות זאת, אנשים רבים נוטלים דוטסטריד מבחירה אישית כטיפול בבעיות נשירת שיער

שיטות נוספות לטיפול בנשירת שיער שלא הוכחו מדעית ומחקרית

נפלאות הטבע – בנוסף לוויטמינים שנמצאים במאכלים ובמזון שלנו, ישנם ויטמינים רבים אשר נמצאים בתכשירי הטיפוח שאנו צורכים ומשתמשים, להם תכונות ויתרונות רבים. לרוב הם יגיעו מוכנים בקבוקים שאותם ניתן לרכוש בפארמים השונים או כחומר גלם שאנו נשתמש בו על מנת להכין את התכשיר המיועד. המוצר יגיע בצורתו המקורית וכל שעלינו יהיה לעשות הוא לערבב בינו לבין מוצרים שונים אחרים מהטבע, כמו למשל: שמן קוקוס, שמן קיק ועוד מגוון מוצרים טבעיים לחיזוק השיער, אך לא רק עבור חיזוק השיער הם משמשים, הם גם תורמים לחיות השערה ולמראה שיער בוהק ובריא. דעה אישית: קומפלקסים של ויטמינים לא רק שלא עוזר לשיער אלא רק מגביר תאבון.

מוצרי טיפוח למניעת הקרחה – הפתרון היעיל, המהיר והחזק ביותר יגיע לרוב מחברות המתמחות בנושא זה, נושא המקבל תשומת לב בקרב קהילת התוצרים הקוסמטיים והרפואיים בכל העולם. גם בישראל, כמו בכל העולם, מגוון מוצרים טבעיים לטיפול בתופעת נשירת שיער והתקרחות, מוצרים המבוססים על סוגים שונים של חומרים, חלקם עם פטנטים ישראלים. יש לציין שעוד אין מחקרים רציניים.

תוספי תזונה – נטילת תוספי תזונה מאפשרת גם לאלו מאתנו שאין להם זמן או גישה לתזונה מאוד עשירה, ליהנות מערכי התזונה ההכרחיים לשמירה על שיער בריא למניעת נשירה. זוהי המלצה של בתי הטבע, רופאים טבעוניים ורוקחים. אך זו לא המלצה של רופאי עור.

רפואה קונבנציונאלית – הרפואה הקונבנציונאלית מתייחסת לנשירת שיער כסימן אזהרה לתופעות גופניות שונות, ולרוב תישלחו לבדיקות דם לשלילה של מחלות שונות. מעבר לאותן המחלות, הרי שההתקרחות נחשבת לתופעה גנטית ובמידה ולא יימצאו סימנים ברורים לנוכחות תופעה רפואית אחרת הדורשת התייחסות של רופא, הרי שלא נמצא טיפול יעיל.
במקרים של נשירת שיער פתאומית, אלופציה – אראטה, הרי שיש לרפואה מספר כלים, הכוללים בין היתר זריקות או משחות סטרואידים, תכשירים שונים המדכאים את המערכת החיסונית ועוד.

רפואה סינית – לעתים קרובות התקרחות ונשירת השיער הנם תופעות לוואי של תהליכים גופניים עמוקים אשר רופא המשפחה שלכם לא יזהה. ידוע, למשל, כי נשירת שיער היא תופעה נפוצה במקרים של לחץ מתמשך, ואף ידועים מקרים של הקרחה בן לילה במקרים של טראומה נפשית..

הטיפולים הטבעיים שמציעה הרפואה הסינית הכוללים דיקור וצמחי מרפא, יכולים לתמוך באיתור וטיפול בתופעות של לחצים נפשיים ורגשיים הנפוצים בחיים המודרניים, ועל-ידי איזון המצב הפסיכו-גופני לאפשר לגוף לשמור על השיער הקיים, ואף להצמיח בשנית את השיער שנשר, שכן הוכח כי שיער אשר נשר עקב טראומה חוזר לצמוח, במידה והגוף התאושש.